Чорна діра в центрі Чумацького шляху стала яскравіше

Опубликованно 04.12.2019 01:18

Чорна діра в центрі Чумацького шляху стала яскравіше

Не дивлячись на те, що чорна діра в центрі Чумацького Шляху величезна, вона вважається досить тихою — Стрілець A * приблизно в 4,6 мільйона разів масивніше Сонця. Зазвичай це об'єкт з уповільненими процесами. Але вчені спостерігали за Sgr. A * з допомогою телескопа Keck несподівано для себе виявили, що протягом декількох годин яскравість чорної діри нашої Галактики перевищила норму в 75 разів.

Спалах не видно в оптичному світлі. Все це відбувається в ближньому інфрачервоному діапазоні, в тій частині інфрачервоного спектру, яка ближче всього до оптичного світла. Астрономи спостерігали за сгр. A * протягом 20 років, і хоча чорна діра має деяку мінливість, дана спалах не схожа на те, що астрономи спостерігали раніше. Цей пік був більш ніж в два рази яскравіше, ніж попередній піковий рівень потоку.

Результати описані в Astrophysical Journal Letters в документі під назвою «Безпрецедентна мінливість Sgr A * в NIR», який доступний на сайті додрукарської підготовки arXiv.org. Провідний автор — Туан До, астроном в Каліфорнійському університеті Лос-Анджелеса.

Команда побачила Sgr. A * спалахує в 75 разів протягом двох годин 13 травня. Спочатку астроном Туан До думав, що вони бачать зірку під назвою SO-2, а не Sgr. A *. SO-2 — це одна з груп зірок, званих S-зірками, які знаходяться навколо чорної діри. Астрономи стежать за ним, коли він обертається навколо чорної діри.

В інтерв'ю з ScienceAlert До зазначив: «Чорна діра була настільки яскравою, що я спочатку прийняв її за зірку S0-2, тому що я ніколи не бачив Sgr A * такою яскравою. Однак за наступні кілька кадрів показали, що джерело був змінним, і це може бути тільки чорна діра. Я майже відразу зрозумів, що з нею, мабуть, щось відбувається ».

Астрономи вважають, що щось порушило зазвичай тихе сусідство чорної діри, і є принаймні кілька теорій. По-перше, це не порушення, а неточність статистичних моделей, використовуваних для розуміння чорної діри. Якщо це так, то модель необхідно оновити, щоб включити ці варіації як «нормальні» для Sgr. A *.

Друга теорія полягає в тому, що щось змінилося в околицях чорної діри. Раніше згадана зірка SO-2 є головним кандидатом. Це одна з двох зірок, які дуже близько підходять до Sgr. A * на еліптичній орбіті. Кожні 16 років вона зближується максимально близько. В середині 2018 року було останнє зближення, коли до чорної діри залишалося всього 17 світлових годин.

Можливо, що близький підхід SO-2 порушив потік матеріалу, що надходить у Sgr. A *. Це породило б мінливість і яскравий спалах, які астрономи бачили в травні, приблизно через рік після зближення зірки.

Нагадаємо, раніше повідомлялося. що у чорної діри в центрі нашої галактики виявили диск з газу.