Жуйка допомогла реконструювати вигляд жінки кам'яного століття

Опубликованно 02.01.2020 13:39

Жуйка допомогла реконструювати вигляд жінки кам'яного століття

Вчені реконструювали геном жінки, яка жила 5700 років тому на території Данії. Знайдений шматок березового дьогтю зберіг в собі фрагменти її ДНК і сліди їжі. Це не тільки дозволило зрозуміти, чим харчувалися стародавні люди, але і зрозуміти, як жили жителі Північної Європи в епоху неоліту. Жінку назвали Лола, а її повний опис опублікували у статті видання Nature Communications.

При розкопках на острові Лолланн було знайдено багато фрагментів дьогтю. Його використовували в якості клею, довго пережовуючи, щоб він став м'якшим. Також його могли жувати для чищення зубів або просто для задоволення, як сучасну жуйку.

Ось в цьому дьогті і збереглася ДНК жінки. Ще рік тому вчені заявляли, що зможуть виділити фрагменти стародавніх геномів. Тепер же вони заявляють про виділення повного зразка ДНК не тільки людини, але і в їжі, і мікроорганізмів, що потрапили в дьоготь зі слиною.

У період неоліту мисливці і збирачі поступово переходили до сільського господарства. А ДНК жінки показало, як виглядали ці люди. Вони були блакитноокими, темноволосими і порівняно темношкірими. Адаптація під слабке північне сонце у вигляді освітлення шкіри сталося, судячи з усього, пізніше.

Також вчені виявили, що у жінки була непереносимість лактози, що не дивно для стародавніх мисливців,

Що стосується їжі, Лола їла лісові горіхи і м'ясо качки. А мікроби, які збереглися в дьогті, в більшості своїй нешкідливі, але серед них знайшлися гени Porphyromonas gingivalis, які викликають хвороби ясен. Також знайдено ДНК вірусу Епштейна — Барра, збудника мононуклеозу. Але їх наявність у дьогті не означає, що Лола вболівала саме такими хворобами.

Нагадаємо, раніше повідомлялося, що археологи знайшли найстарішого гея на планеті.