Мільярд років тому доба на Землі тривали 18 годин

Опубликованно 13.06.2018 02:36

Мільярд років тому доба на Землі тривали 18 годин

Коли геологи кажуть, що мільярди років тому Земля була іншою, мова звичайно йде про безкисневій атмосфері, гарячому кліматі, неузнаваемых обрисах материків і океанів. Опинившись на Землі півтора мільярда років тому, ви б не дізналися рідну планету ще й тому, що доба тоді були коротші, ніж зараз, на цілих шість годин. У новому дослідженні, опублікованому в журналі Proceedings of the National Academy of Sciences, група американських геологів призводить оцінку зміни тривалості земних діб по мірі наближення Місяця і зміни нахилу земної осі

"Місяць повільно віддаляється від Землі, і наша планета веде себе як фігурист, який крутиться дзиґою і повільно витягає руки, сповільнюючи обертання", — пояснює професор геології з університету Вісконсін-Медісон Стівен Майєр (Stephen Meyers), один з авторів дослідження. У статті група Майєра описує статистичний метод, за допомогою якого їм вдалося розрахувати швидкість обертання Землі півтори тисячі мільйонів років тому. Отримані за допомогою цього дані, сподівається Майєр, створити точні моделі зміни клімату Землі в її далекому минулому.

На рух Землі в космічному просторі впливає безліч факторів: гравітаційний вплив Сонця, Місяця і планет Сонячної системи; під їх дією змінюються кут нахилу земної осі, швидкість її обертання навколо осі і швидкість переміщення по орбіті, нахил орбіти та її геометрія. Коли змінюється один або декілька з цих параметрів, змінюється і кількість сонячного світла і тепла, яку отримує Земля в цілому та її окремі частини, та дози доходить до Землі сонячної радіації; все це, в сукупності з атмосферними чинниками, визначає клімат планети. Зміни клімату, в свою чергу, залишають слід у геологічному літописі. Майєр і його колеги сподіваються з допомогою нових розрахунків привести у відповідність геологічні дані про клімат Землі в минулому і наші уявлення про динаміку обертання нашої планети.