Розкрито секрети полювання неандертальців

Опубликованно 27.06.2018 00:00

Розкрито секрети полювання неандертальців

Німецькі вчені дослідили останки убитих неандертальцями оленів, реконструювали їх дерев'яні списи і показали, як саме полювали наші вимерлі родичі в густих лісах палеолітичної Європи. Очолила роботу великий археолог, директор Центру археологічних досліджень при Романо-германському центральному музеї Сабіна Годзински-Виндхойзер (Sabine Gaudzinski-Windheuser). Її результати представлені в статті, опублікованій в журналі Nature Ecology & Evolution.

Те, що неандертальці були любителями м'яса і активно полювали на велику дичину, — давно не секрет. На їх стоянках виявляються і останки тварин зі слідами ран і оброблення, та мисливську зброю, включаючи наконечники списів. Але як саме полювали наші вимерлі родичі? Вистежували і заганяли? Чекали із засідки? Кидали зброю з відстані або зближувалися зі звіром і вражали його прямим ударом?

Виходячи з великої кількості важких травм, звичайних для останків самих неандертальців, прийнято вибирати другий варіант. Однак існують і альтернативні думки — аж до того, що ранні люди і зовсім харчується падаллю, використовуючи гострі інструменти для захисту і оброблення туші. Кістки оленів, здобутих неандертальцями близько 120 тисяч років назад і знайдені на території Німеччини, на місцезнаходження Ноймарк-Норд (Neumark-Nord), дали ясні свідоцтва про полювання жителів Європи в епоху середнього палеоліту.

Фрагменти кісток тазу і шийного відділу хребта двох дорослих самців вимерлого виду Dama dama geiselana розкопали ще пару десятиліть тому і нещодавно їх досліджували ще раз — з використанням мікроскопії, тривимірних реконструкцій та балістичних експериментів. На обох кістках тварин були виявлені сліди ран, нанесених зброєю, причому їх орієнтація, глибина, ступінь розтріскування кістки і інші ознаки вказали на сильний удар, який міг бути нанесений дерев'яним списом при безпосередньому контакті мисливця і дичини. Автори також реконструювали аналогічне 1,8-метровий дерев'яний спис і використовували його для нанесення ран тушу оленя, показавши, що аналогічні рани при кидку не з'являються і необхідний прямий удар.

Взагалі, вченим вже відомо, що в той час місцевість біля стоянки Ноймарк-Норд була зовсім не схожа на відкриту африканську савану, в якій тоді полювали наші прямі предки. Це була порівняно вузька смужка густого лісу, затиснутого між озерами, — надзвичайно складна для того, щоб безпосередньо протистояти великому і сильному тварині і чи взагалі підходить для використання метальної зброї. На думку вчених, полювання тут була можлива лише добре скоординованими групами, з входженням в прямий контакт і використанням копій у колективній сутичці зі звіром.