Вперше зафіксований подвійний викид з чорної діри

Опубликованно 28.06.2018 05:36

Вперше зафіксований подвійний викид з чорної діри

Раніше в цьому році вчені оголосили про виявлення подвійного джета — вперше за всю історію спостережень. "Відрижки" сталися з різницею в 100 тисяч років, що підтверджує теорію про те, що надмасивні чорні діри проходять через цикли глибокого сну і активності.

Вони не утримують в собі все, що в них потрапляє, хоча ми звикли думати. Коли чорні діри поглинають газ або зірки, вони також генерують потужний струмінь з частинок з високою енергією області, близькій до горизонту подій до точки неповернення.

"Чорні діри — ненажерливі їдці, але в той же час їм явно не вистачає манер за столом, — говорить провідний дослідник Джулі Комерфорд, астроном з Колорадського університету в Боулдері. — Відомо безліч прикладів чорних дір, що випускають поодинокі "відрижки", але ми виявили галактику з надмасивної чорною дірою не з однією, а двома "відрижка".

Мова йде про надмасивної чорної діри в центрі галактики SDSS J1354+1327, або J1354, якщо говорити коротко. Вона знаходиться приблизно в 800 мільйонів світлових років від Землі і вперше була помічена в даних космічної обсерваторії «Чандра» у вигляді дуже яскравого плями рентгенівського випромінювання.

Команда дослідників порівняла рентгенівські дані «Чандри» зі знімками «Хаббла» у видимому світлі і виявила, що чорна діра оточена щільним хмарою з газу і пилу.

"Ми бачимо, як цей об'єкт бенкетує, рыгает і спить, а потім знову бенкетує і знову рыгает, що було передбачено теорією, — каже Комерфорд. — На щастя, нам вдалося спостерігати цю галактику саме тоді, коли ми змогли побачити свідоцтва обох подій".

Це свідоцтво складається з двох бульбашок газу: один над чорною дірою, інший — під нею. Це сліди викиду частинок після щільного обіду». Вченим вдалося з'ясувати, що бульбашки з'явилися у різний час.

Південний міхур розтягнувся на 30 тисяч світлових років від галактичного центру, тоді як північний міхур — тільки на три тисячі світлових років від нього. Таке явище відоме як бульбашки Фермі, зазвичай їх можна побачити після рясного поглинання матерії чорною дірою. Виходячи з швидкості руху цих бульбашок команді вдалося підрахувати, що різниця між появою кожного з них — близько 100 тисяч років.

Що ж повинна поглинути чорна діра, щоб випустити такі потужні викиди? Судячи з усього, іншу галактику. У J1354 є галактика-компаньйон, пов'язана з нею потоками газу і зірок з-за їх зіткнення. Чорна діра притягла і поглинула скупчення матеріалу другий галактики.

"Ця галактика дійсно застала нас зненацька, — говорить докторант Ребекка Невін. — Нам вдалося показати, що газ в північній частині галактики відповідає розширюється кордоні ударної хвилі, а газ в південній її частині відповідає більш старому викиду з чорної діри".

У Чумацького Шляху також є бульбашки Фермі, що з'явилися після щільного обіду Стрільця А* — нашої власної надмасивної чорної діри. Астрономи впевнені, що подібно до того, як чорна діра J1354 харчувалася, спала, а потім харчувалася знову, Стрілець А* також одного разу прокинеться, щоб поїсти.