В сузір'ї Геркулеса зафіксували дивний спалах

Опубликованно 05.07.2018 05:48

В сузір'ї Геркулеса зафіксували дивний спалах

Дивна подія було помічено астрономами 16 червня, за допомогою телескопів системи ATLAS, обсерваторія Халеакала на Гаваях. Незвичайна спалах нагадувала вибух наднової, проте була набагато яскравіше і тому, зокрема, привернула увагу вчених по всьому світу. Об'єкт отримав назву AT2018cow. За словами фахівців, як правило, при вибуху наднових пік яскравості досягається за кілька тижнів, однак у даному випадку всього за три дні об'єкт виявився приблизно в 10 разів яскравіше звичайної наднової. Близько 20 груп дослідників, використовуючи телескопи на як мінімум чотирьох континентах Землі і в космосі, продовжили — слідом за спостереженнями ATLAS — вивчати загадкове подія.

Стівен Смартт (Stephen Smartt), астрофізик з Університету Квінс у Белфасті, спочатку припускав, що спалах відбувся десь в нашій галактиці із — за такий надзвичайно високої яскравості, передає The Washington Post. Однак інші вчені провели спектроскопічні аналізи об'єкта і виявили, що у нього є ознаки, що асоціюються з галактикою CGCG 137-068 в сузір'ї Геркулеса, яка знаходиться від нас приблизно в 200 мільйонів світлових років.

Це не так вже далеко, за астрономічними мірками, і можна було б припустити, що вибух здійснив детектіруемого гравітаційні хвилі. Однак детектори LIGO у Вашингтоні і Луїзіані на даний момент знаходяться в стадії оновлення, тому поки невідомо, чи зміг хто-небудь виявити ці сигнали.

Подальше вивчення AT2018cow тільки додало загадковості об'єкту. Так, виявилося, що він був надзвичайно яскравим у всіх частинах електромагнітного спектра — від рентгенівських променів і закінчуючи радіохвилями. При цьому більшість у спектрах більшості наднових присутні лінії поглинання (темні ділянки в спостережуваному спектрі), однак AT2018cow, за словами Смартта, в цьому сенсі «дивно гладкий». За словами вченого, у виявленого сигналу є й інші дивні особливості, які поки не вдалося співвіднести з особливостями інших наднових.

Спалах, втім, вже почала втрачати в яскравості. За припущенням астрономів, це може бути наднова типу Ic, викликана колапсом ядра масивної зірки, яка вже втратила зовнішній шар з водню і гелію. Однак, як підкреслює Смартт, потрібні ще місяці додаткових досліджень і аналізу, перш ніж вчені зможуть — у формальному вигляді — опублікувати результати вивчення незвичайної події.