Астрономи вирахували рідну зірку астероїда Оумуамуа

Опубликованно 12.10.2018 01:45

Астрономи вирахували рідну зірку астероїда Оумуамуа

Команда астрономів під керівництвом Коріна Байлера-Джонса (Coryn Bailer-Jones) з Інституту астрономії Товариства Макса Планка, Німеччина, простежила траєкторію об'єкта з міжзоряного простору під назвою Оумуамуа до кількох зірок, які можуть бути батьківськими зірками для цього космічного каменю. Цей об'єкт був відкритий в кінці 2017 р. - тоді астрономи вперше спостерігали об'єкт з іншої планетної системи, відвідав нашу Сонячну систему. Байлер-Джонс і його колеги використовували дані, зібрані за допомогою астрометрического супутника Gaia («Гея») Європейського космічного агентства (ЄКА), для виявлення чотирьох зірок, системи яких могли бути батьківськими системами цього астероїда більше одного мільйона років тому, коли він почав свою космічну подорож.

Після несподіваного візиту астероїда Оумуамуа в Сонячну систему вчені почали шукати можливі батьківські зірки цього об'єкта, однак ці ранні спроби не увінчалися успіхом. Вся справа в тому, що ці дослідження пропускали важливий фактор, що впливає на формування траєкторії космічного каменю. У новій роботі команда Байлера-Джонса скористалася результатами недавнього дослідження, проведеного командою Марко Мичели (Marco Micheli) в червні цього року, в якому показано, що на траєкторію об'єкта Оумуамуа впливає, крім гравітації, також тяга, створювана за рахунок витікання з його поверхні газів, так само як на траєкторію комети впливає виділення з її поверхні газів, що формують «хвіст». Включення в розгляд цього фактора дозволило вченим визначити чотири можливих зірки-кандидата з великого списку зірок, які спостерігаються за допомогою супутника ЄКА Gaia. Всі ці чотири зірки є карликами.

Статистика випадків виштовхування астероїдів з планетних систем показує, що астероїди в цьому сценарії частіше мають низькі швидкості щодо батьківської зірки. Найближча з чотирьох зірок-кандидатів, запропонованих командою Байлера-Джонса, червоний карлик HIP 3757, рухається з дуже великою відносною швидкістю (25 кілометрів в секунду), проте вона знаходилася на відстані всього лише 1,96 світлового року від астероїда приблизно один мільйон років тому. Друга зірка-кандидат, HD 292249, схожа на Сонце і перебувала на кілька меншій відстані від об'єкта Оумуамуа 3,8 мільйона років тому, однак має більш низьку відносну швидкість, складову всього лише 10 кілометрів в секунду. Дві інші зірки наближалися до траєкторії астероїда відповідно 1,1 і 6,3 мільйони років тому, при цьому рухалися з проміжними за величиною швидкостями і залишалися на помірному відстані від нього, з'ясували автори.

Дослідження опубліковане в журналі Astrophysical Journal.

Нагадаємо, раніше повідомлялося, що астероїд Оумуамуа розвинув величезну швидкість.