Вперше отримано потомство від двох батьків

Опубликованно 01.11.2018 04:30

Вперше отримано потомство від двох батьків

На відміну від деяких інших груп тварин, у ссавців не відомо жодного виду, здатного до партеногенезу – розмноження без участі статевих клітин самця. Можливості формування таких ембріонів перешкоджає, зокрема, "налаштування" роботи батьківських ДНК: деякі необхідні для розвитку гени діють виключно в материнській копії, а деякі — тільки в батьківській. Проводиться ця настройка за рахунок хімічного приєднання до відповідним ділянкам ДНК метильних груп, і для нормального розвитку потомства її необхідно "обнулити".

Таку роботу виконали Ху Баоян (Bao-Yang Hu) і його колеги з Китайської академії наук, стаття яких опублікована в журналі Cell Stem Cell. Автори виділяли гаплоїдний («одинарний») геном у двох самок мишей, після чого використовували ГМ-технологію CRISPR для точкового включення трьох пригнічених генів, важливих для розвитку стовбурових клітин. Модифіковані молекули ДНК пересаджували в донорські яйцеклітини, а їх — самкам мишей, які служили сурогатними матерями. За словами вчених, з 210 підготовлених таким чином ембріонів 14 відсотків формувалися нормально і призвели до появи здорових і навіть здатних до нормальному розмноженню нащадків (вони показані на ілюстрації до замітці).

Отримання потомства від двох самців пройшло не так гладко. Ученим довелося редагувати активність уже шести генів — з 1023 модифікованих ембріонів лише 1,2 відсотка дотягли до народження. Проте з'явилися на світ миші були вдвічі крупніше звичайних і гинули незабаром після народження. Змінивши експеримент, вчені визначили і "відрегулювали" вже сім генів ДНК обох батьків, однак і в цьому випадку пара народжених мишей прожила менше 48 годин.

Варто зауважити, що робота була виконана з метою краще зрозуміти механізми регуляції ембріонального розвитку. В майбутньому це не тільки дозволить одностатевим парам обзаводитися власними дітьми, але і допоможе коригувати серйозні порушення розвитку ще на ранніх стадіях. Крім того, технології отримання потомства від батьків однієї статі можуть виявитися незамінними для порятунку вимираючих видів, таких як північні білі носороги, останній самець яких помер близько півроку тому.

Нагадаємо, раніше повідомлялося, що людські яйцеклітини вдалося вперше виростити в пробірці.