Знайдений ген подовжує життя

Опубликованно 08.11.2018 00:45

Знайдений ген подовжує життя

Старіння — це, по суті, "знос" організму, яке призводить до підвищеної чутливості органів і тканин до захворювань і в результаті до смерті. В цьому процесі бере участь безліч генів. У різних видів тривалість життя сильно розрізняється. Наприклад, мухи в середньому живуть чотири тижні, коні — тридцять років, а деякі види їжаків взагалі можуть прожити близько двох століть. Вчені поки не відповіли на питання, чому розбіг такий широкий.

Теоретично людина може прожити до 120 років, а ось інших приматів, найбільш близьким нашого виду, пощастило менше: їх тривалість життя коротше в два рази. У спробах знайти причини цих відмінностей міжнародна група дослідників з університетів в Іспанії і Великобританії виявила деякі гени, важливі для тривалості життя у приматів, включаючи людини. Це дослідження опублікував журнал Molecular Biology & Evolution, помістивши його на обкладинку номера.

Дослідники вивчали геном 17 різних видів приматів, у тому числі людини. Для вчених примати представляють великий інтерес, так як у представників цього загону, дуже близьких один до одного, генетично велика різниця в тривалості життя. Приміром, люди і макаки розійшлися від загального предка лише 30 мільйонів років тому, що за еволюційними мірками зовсім невеликий період, але термін їх життів став відрізнятися в три рази.

Вчені порівнювали гени людини з генами інших 16 видів, щоб визначити, які мутації з'явилися в тих, чия тривалість життя більше. У результаті дослідникам вдалося ідентифікувати 25 мутацій в генах, що відповідають за регенерацію тканин, згортання крові і велика кількість серцево-судинних захворювань.

"Ці результати мають велике значення, так як гнучкий адаптивний механізм згортання крові, активна регенерація тканин і стійкість до захворювань серцево-судинної системи — загальні властивості, виявлені у приматів з високою тривалістю життя", — пояснює Джерард Мунтане (Gerard Muntan?), провідний автор дослідження.

Знайдені гени, найімовірніше, плейотропные, тобто мають множинним дією. Це вкладається в теорію антагоністичної плейотропії, згідно з якою плейотропные гени справляють різний ефект на виживання організмів в різні періоди життя. У ранньому віці їх дія корисно, але після згасання репродуктивної функції може завдавати шкоди організму.

Автори дослідження вважають, що результати роботи можуть допомогти в розробці ефективної терапії для захворювань, пов'язаних з віковими змінами.

Нагадаємо, раніше був знайдений білок, що продовжує життя людині.