Астрономи намагаються розрахувати швидкість розширення Всесвіту

Опубликованно 11.12.2018 10:21

Астрономи намагаються розрахувати швидкість розширення Всесвіту

Як відомо, відстані між галактиками збільшуються, Всесвіт розширюється. Для опису цього процесу є космологічний закон, який називається законом Хаббла. Одна з складових закону — постійна Хаббла: коефіцієнт, що описує швидкість розбігання галактик. Для визначення цього коефіцієнта в арсеналі вчених є кілька методів, однак ці методи приводять до двох різних, несогласующимся величин.

Деякі методи, що спираються на використання світла від наднових і пульсуючих змінних зір Цефеїд, визначають, що об'єкти віддаляються від Землі з швидкістю, що збільшується на 73 кілометри в секунду на кожні 3,26 мільйона світлових років, тобто на кожен мегапарсек. Інші ж методи, які використовують реліктове випромінювання (електромагнітне випромінювання, доходить до нас з раннього Всесвіту), отримують величину приблизно в 67 км/с на мегапарсек. Така розбіжність в отриманих величинах вчені поки пояснити не можуть.

Втім, нещодавно фахівці, що займаються Dark Energy Survey, використовуючи вимірювання на основі найновіших, отримали постійну Хаббла, дорівнює 67,7 км/с на мегапарсек: загалом, дуже близьку до величини, одержуваної методами на основі реліктового випромінювання.

Незабаром після виходу в світ результатів DES вийшли два нових дослідження, які намагаються пояснити розбіжність в одержуваних коефіцієнтів. В одній з робіт дослідники спробували зменшити дане розбіжність, запропонувавши іншу датування періоду рекомбінації — епохи, що почалася через кілька сотень тисяч років після Великого вибухи, коли почали формуватися перші нейтральні атоми водню. У іншого ж роботи вводиться поняття "ранній темної енергії" — деякої сили, яка відповідала за розширення Всесвіту в далекому минулому і зараз більше не активною.

Фізики і до цього вважали, що існувало дві фази розширення Всесвіту: одна — відразу після Великого вибуху, коли розширення було дуже швидким, і інша, яку ми можемо спостерігати зараз. "Ми говоримо про те, що щось подібне могло відбуватися і в інший час в історії Всесвіту", — зазначає Вівіан Поулін (Vivian Poulin), один з авторів другого дослідження, порталу Gizmodo.

На даний момент, як відзначається, обидва нові ідеї знаходяться лише на початковому етапі розробки — роботи, присвячені їм, були поки опубліковані лише в електронній бібліотеці arXiv і їм ще належить пройти рецензування. Крім того, обидві роботи вийшли дуже рано після публікації результатів DES, щоб розглядати останні. Незважаючи на це, як говорить Метт Баклі (Matt Buckey), фізик, не брав участь ні в одному з описуваних досліджень, дослідники, безумовно, задаються вірними питаннями; втім, він також підкреслив, що будь-яка нова теорія повинна враховувати всі наявні дані.

Нагадаємо, раніше вчені відтворили модель Всесвіту, намагаючись зрозуміти, як вона розширюється.