У сузір'ї Тельця знайшли чотири дивних планети

Опубликованно 30.12.2018 07:51

У сузір'ї Тельця знайшли чотири дивних планети

Приблизно в 500 світлових роках від Землі в сузір'ї Тельця, знаходиться дуже дивна планетарна системи CI Tau. Астрономи Кембриджського університету виявили в ній відразу чотири величезних газових гіганта, порівнянних з нашими Юпітером і Сатурном. Що ж у ній дивного, запитаєте ви? Справа в тому, зірка системи дуже молода. Її вік за оцінками вчених, становить всього близько 2 мільйони років. Наявність такого великого числа газових гігантів в такий молодий системі суперечить усім відомим нам законам космосу. Вчені розповіли про своє відкриття в журналі The Astrophysical Journal Letters.

Дослідження системи проводилося за допомогою Атакамской великий антенної решітки міліметрового діапазону (ALMA), розташованої в чилійській пустелі Атакама. Вчені з'ясували, що найменший об'єкт системи порівняємо з Сатурном, а найбільший в 11 разів перевершує Юпітер. При цьому орбіти кожної з планет виявилися розташовані дуже далеко один від одного. Найдальша планета системи розташована в тисячу разів далі від зірки, ніж найближча до неї. За словами астрономів, вони зіткнулися з такою картиною вперше. Для прикладу, Плутон розташований всього в 102 рази далі від Сонця, ніж Меркурій.

Орбітальний період найбільшої і найближчою до зірки планети, які вчені називають «гарячим Юпітером», складає всього за 9 днів. Трохи далі від першої планети розташована друга, менш велика, розміром з Юпітер, потім, через великі інтервали – два газових гіганта розміром з Сатурн.

Наявність такої кількості планет подібного типу абсолютно не вписується в космологічні моделі, згідно з якими, газові гіганти не можуть виникати поблизу зірок, оскільки гравітація, випромінювання і зоряні вітру завадять формування протопланетного диска. І все ж науковці зазначають, що подібні об'єкти дійсно зустрічаються, правда вкрай рідко. Вони спостерігалися на орбітах приблизно у одного відсотка відомих зірок. Заковика в тому, що всі ці зірки були в сотні разів старше CI Tau, так і планети зустрічалися по одній штуці, а тут цілих чотири!

"Моделі формування планет, як правило, засновані на можливості виникнення таких їх типів, які спостерігалися раніше. У зв'язку з цим нові відкриття не обов'язково відповідають зазначеним моделям", – коментує професор Кембриджського університету Кеті Кларк.

"Наприклад, планети, порівнянні за розміром з Сатурном, формуються так: спершу утворюється тверде ядро, потім навколо нього формується шар газу", — додає вчений.

За словами Кларка, зазвичай ці процеси протікають дуже повільно (вважається, що на це потрібно не менше 10 мільйонів років) з-за великої відстані від космічного тіла до батьківської зірки.

Учені поки не можуть пояснити, як в системі віком всього 2 мільйони років могло з'явитися стільки газових гігантів, та ще й «рознесених» так далеко один від одного. Можливо подальше спостереження, а також відкриття аналогічних систем дозволить пролити світло на це питання.

Нагадаємо, раніше астрономи помітили поглинання планети зіркою.