Астрономи: Придатних для життя планет значно менше

Опубликованно 08.01.2019 00:57

Астрономи: Придатних для життя планет значно менше

Нова оцінка найсвіжіших даних наземних і космічних телескопів показує, що раніше зроблений прогноз кількості схожих на Землю і потенційно придатних для життя планет в нашому Чумацькому шляху хоча і залишається значним, але його необхідно скоригувати у бік зменшення.

Їх всіх 3 700 відкритих і підтверджених на цей момент екзопланет (3 000 так званих подальших «кандидатів в планети» чекають поки ще підтвердження свого планетного статусу за результатами подальших спостережень) 2 600 були відкриті одним лише космічним телескопом NASA Kepler. Досі вчені-планетологи виходили з того, що 20-25 відсотків зірок на нашому нічному небі мають планети земних розмірів, обертаються навколо них. Один тільки Kepler - так, щонайменше, припускали оцінки вчених NASA ще в середині червня - встиг виявити близько 30 екзопланет земних розмірів, що обертаються навколо своїх зірок у так званій «зоні життя», тобто в межах регіону, перебуваючи в межах якої внаслідок помірних температур поверхні вода може залишатися в рідкому стані, створюючи при цьому умови для існування життя, як мінімум, в тій формі, яка існує на Землі.

Правда, якщо вірити даним європейського космічного телескопа Gaia, фактична кількість таких потенційно придатних для життя планет складає близько 30, а всього від 2 до 12, повідомив Ерік Мамаек, провідний науковий співробітник «Програми розвідки екзопланет (Exoplanet Exploration Program) NASA. Причина: дані телескопа Gaia свідчать про те, що спостерігалися телескопом Kepler зірки виявилися більш світлими і великими за розмірами, ніж думали до цих пір. А це означає, що і відкриті біля цих зірок планети більше і гаряче, ніж це передбачалося - деякі з них занадто розпечені для життя в тій формі, що відома нам.

"Найважливіший аспект, який виникає в цьому зв'язку - наскільки добре ми знаємо і розуміємо ці центральні світила", - говорить Мамаек. - "Тому що від їх яскравості, розмірів і рівня розігріву залежать і умови обертаються навколо них планетах".

Нові знання показують, що вченим необхідно ще більше даних, щоб краще розібратися, в яких співвідношеннях повинні перебувати розміри планет і склад цих небесних тел. «Ми повинні ще краще розуміти, наскільки великою має бути планета, щоб все ще залишатися кам'яної (тобто земного типу)», - додає астрофізик Джессі Дотсон з Дослідницького центру Ейса NASA, що здійснює супроводження розширеної місії Kepler «К2» в якості наукового консультанта проекту.

Хоча нова оцінка на перший погляд звучить сумно, але в тому, що стосується перспектив у пошуках позаземного життя, це ні в якому разі не змінює докорінно базові висновки спостережень за останні 20 років: враховуючи незліченна кількість зірок планети в межах «зони життя» своїх світил залишаються ще настільки численними, що їх можна впевнено вважати правилом, а не винятком.

Якщо взяти за основу самі нові оцінки аналізів даних телескопа Kepler, то в середньому кількість потенційно схожих на Землю (і, разом з цим, і придатних для життя планет все ще становить від 0,25 до 0,5 відсотків.

До того ж поряд з планетами класичного земного типу існують і інші світи, в яких життя, навіть якщо умови на них можуть не відповідати тим, які необхідні для життя земного типу, цілком може існувати. Адже навіть у рідній для нас Сонячній системі багато крижані місяця, що обертаються навколо газових гігантів - Юпітера і Сатурна, мають під своїми крижаними панцирами океани рідкої води. При цьому вчені ведуть розмови і про інших формах життя, які використовують замість води інші рідини. Наприклад, на сатурнианской місяці Титані, де теоретично тамтешня життя могла б використовувати для свого існування кругообіг рідини (дощ, сніг, моря, озера і річки). Але головні компоненти такої рідини – не водень і кисень, а метан і етан.

Нагадаємо, раніше повідомлялося, що помилка дозволила знайти найбільше скупчення екзопланет.